AML w Kancelarii Jedliński, Bierecki i Wspólnicy

Kancelaria specjalizuje się w audytach AML (Anti Money Laundering) – we wdrażaniu w instytucjach obowiązanych systemów przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Adwokaci i radcowie prawni Kancelaria świadczą profesjonalne usługi doradcze związane z wykonywaniem przez instytucje obowiązane obowiązków dotyczących AML, oferując m.in.:

  • audyt zgodności funkcjonujących w instytucji obowiązanej polityk, procedur, procesów i systemów z obowiązującymi przepisami krajowymi i międzynarodowymi, a także wytycznymi regulatorów i najlepszymi praktykami rynkowymi,
  • ocenę ryzyka związanego z AML i doradztwo w ramach wykonywania przez instytucję obowiązaną obowiązków regulacyjnych,
  • doradztwo w sporach z klientami i instytucjami nadzorczymi związanych z AML,
  • wsparcie zarządów i osób zaangażowanych w realizację obowiązków AML w indetyfikacji beneficjentów rzeczywistych (UBO – Ultimate Beneficial Owner),
  • prowadzenie szkoleń z zakresu AML.

Ocena ryzyka AML

Przede wszystkim instytucje obowiązane rozpoznają i oceniają ryzyko prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu związane ze stosunkami gospodarczymi zawieranymi z klientami lub z transakcjami okazjonalnymi realizowanymi przez nich. Na bazie tego ryzyka i jego oceny stosują środki bezpieczeństwa finansowego, których zadaniem jest przede wszystkim uzyskanie informacji na temat ich klientów oraz celu, dla którego korzystają oni z usług i produktów oferowanych przez instytucje obowiązane.

Instytucje obowiązane zawiadamiają Generalnego Inspektora Informacji Finansowych (GIIF) o okolicznościach, które mogą wskazywać na podejrzenie popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, jak również o przypadkach powzięcia uzasadnionego podejrzenia, że określona transakcja lub określone wartości majątkowe mogą mieć związek z jednym lub drugim z ww. przestępstw.

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu

Instytucje obowiązane przekazują ponadto GIIF informacje o tzw. transakcjach ponadprogowych, tj. takich, których równowartość przekracza wartość 15 tys. EUR i które są:

  • wpłatą lub dokonaną wypłatą środków pieniężnych (czyli transakcją gotówkową),
  • transferem środków pieniężnych  (w tym transferem przychodzącym spoza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej na rzecz odbiorcy, którego dostawcą usług płatniczych jest instytucja obowiązana),
  • transakcją kupna lub sprzedaży wartości dewizowych,
  • czynnością notarialną, określoną w ustawie.

Na żądanie GIIF instytucje obowiązane blokują rachunki i wstrzymują transakcje oraz przekazują lub udostępniają mu posiadane informacje i dokumenty. Wstrzymywania transakcji lub blokady rachunku dokonują one również na podstawie stosownego postanowienia prokuratora.

W celu przeciwdziałania terroryzmowi i finansowaniu terroryzmu, instytucje obowiązane stosują ponadto szczególne środki ograniczające przeciwko osobom i podmiotom wskazanym na listach publikowanych w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Instytucje obowiązane są kontrolowane przez GIIF w zakresie wypełniania przez nie obowiązków w obszarze przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Kontrola obowiązków AML

W ramach swoich właściwości kontrolę instytucji obowiązanych przeprowadzają również na zasadach określonych w przepisach odrębnych:

·         Prezes NBP (w odniesieniu do podmiotów prowadzących działalność

          kantorową),

·         KNF (w odniesieniu do instytucji przez nią nadzorowanych),

·         Krajowa Spółdzielcza Kasa Oszczędnościowo-Kredytowa (w odniesieniu

          do spółdzielczych  kas oszczędnościowo-kredytowych),

·         prezesi sądów apelacyjnych (w odniesieniu do notariuszy),

·         naczelnicy urzędów celno-skarbowych (w odniesieniu do wszystkich

           instytucji obowiązanych);

·         wojewodowie lub starostowie – w odniesieniu do stowarzyszeń.

Obowiązki AML

Instytucje obowiązane stosują liczne obowiązki polegające m.in. na:

- ocenie ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu oraz ocena ryzyka instytucji obowiązanych

- stosowaniu środków bezpieczeństwa finansowego oraz licznych inne obowiązki instytucji obowiązanych wynikających z obowiązku zgłaszania beneficjentów rzeczywistych w Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych, przekazywania i gromadzenia informacji czy wstrzymywania transakcji i blokowania rachunków.

Kary za nieprzestrzeganie obowiązków AML

Niezależnie od kar administracyjnych oraz kar pieniężnych osoby działające w imieniu lub na rzecz instytucji obowiązanej, które nie dopełniają obowiązku przekazania Generalnemu Inspektorowi zawiadomienia o okolicznościach, które mogą wskazywać na podejrzenie popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, lub obowiązku przekazania Generalnemu Inspektorowi zawiadomienia o powzięciu uzasadnionego podejrzenia, że określona transakcja lub wartości majątkowe będące przedmiotem tej transakcji mogą mieć związek z praniem pieniędzy lub finansowaniem terroryzmu, czy też przekazują Generalnemu Inspektorowi nieprawdziwe lub zataja prawdziwe dane dotyczące transakcji, rachunków lub osób podlegają karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.

Masz jakieś pytanie? Napisz do nas.