W dniu 16 maja 2020 r. weszła w życie ustawa z dnia 14 maja 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2, tzw Tarcza antykryzysowa 3.0., zwana w dalszej części artykułu Tarczą 3.0.
Oto najważniejsze zmiany wprowadzone Tarczą 3.0
Na wniosek płatnika składek będącego osobą prowadzącą pozarolniczą działalność lub będącego przedsiębiorcą, opłacającego składki wyłącznie na własne ubezpieczenia społeczne lub ubezpieczenie zdrowotne zwalnia się z obowiązku opłacenia nieopłaconych należności z tytułu składek ZUS za okres od dnia 1 kwietnia 2020 r. do dnia 31 maja 2020 r., jeżeli prowadził działalność przed dniem 1 kwietnia 2020 r. i:
Do tej pory brany był pod uwagę jedynie przychód, w tej chwili z pomocy będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, których dochód nie był wyższy niż 7000 zł.
O mikropożyczkę mogą ubiegać się również przedsiębiorcy, którzy działalność gospodarczą założyli przed 1 kwietnia 2020 r. Zgodnie z Tarczą 2.0 mikropożyczkę mógł dostać przedsiębiorca, który działalność prowadził przed 1 marca 2020 r. Tarcza 3.0. daje zatem możliwość w tym zakresie nowym przedsiębiorcom. Tarcza 2.0 wprowadziła możliwość ubiegania się o pożyczkę również dla przedsiębiorców, którzy nie zatrudniają pracowników. W Tarczy 3.0 zostało to podtrzymane. Pożyczkę można wydać na bieżące koszty związane z prowadzoną działalnością. Aby móc wystąpić o umorzenie pożyczki, wystarczy prowadzić działalność gospodarczą przez 3 miesiące, licząc od dnia otrzymania pożyczki. Przedsiębiorcy, którzy zatrudniają pracowników również mogą wnioskować o umorzenie, a co więcej, nie mają już obowiązku utrzymania stanu zatrudnienia. Obowiązywało to w Tarczy 1.0. W Tarczy 2.0 obowiązek ten został wykreślony. Należy pamiętać o zachowaniu terminu 14 dni na złożenie wniosku o umorzenie pożyczki, licząc od upływu 3 miesięcy od dnia, kiedy otrzymano pożyczkę.
Tarcza 3.0 stanowi, iż osobie prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą świadczenie postojowe przysługuje, jeżeli rozpoczęła prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej przed dniem 1 kwietnia 2020 r. i:
Wcześniej z pomocy mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczęli działalność gospodarczą przed dniem 1 lutego 2020 r.
Osobie prawnej, jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej lub osobie fizycznej, której przysługuje tytuł prawny do zabytku o statusie pomnika historii lub zabytku wpisanego na Listę dziedzictwa światowego, przysługuje, na jej wniosek, dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników nieprzerwanie w okresie nie krótszym niż przez 3 miesiące bezpośrednio poprzedzające ogłoszenie stanu zagrożenia epidemicznego.
Dofinansowanie przysługuje jeżeli:
Przez spadek dochodów rozumie się spadek nie mniej niż o 25% obliczony jako stosunek dochodów uzyskiwanych w związku z funkcjonowaniem zabytku z dowolnie wskazanego miesiąca kalendarzowego, przypadającego po dniu 1 stycznia 2020 r. do dnia poprzedzającego dzień złożenia wniosku, w porównaniu do dochodów z miesiąca poprzedniego. Wynagrodzenie jest dofinansowywane ze środków FGŚP w wysokości do 80% wynagrodzenia brutto pracowników, nie więcej niż 100% kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenie społeczne, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy.
Dofinansowanie nie przysługuje do wynagrodzeń pracowników, których wynagrodzenie uzyskane w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym został złożony wniosek było wyższe niż 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, obowiązującego na dzień złożenia wniosku.
Dofinansowanie przyznaje się jednokrotnie na okres od dnia złożenia wniosku do dnia ustania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, nie dłużej jednak niż na 3 miesiące. W odniesieniu do jednego zabytku dofinansowanie przysługuje jednemu podmiotowi.
Zgodnie z obecnym brzmieniem art. 871 Kodeksu pracy, wolna od potrąceń jest kwota wynagrodzenia za pracę w wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalanego na podstawie odrębnych przepisów, przysługującego pracownikom zatrudnionym w pełnym wymiarze czasu pracy, po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne, zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wpłat dokonywanych do pracowniczego planu kapitałowego, jeżeli pracownik nie zrezygnował z ich dokonywania – przy potrącaniu sum egzekwowanych na mocy tytułów wykonawczych na pokrycie należności innych niż świadczenia alimentacyjne.
W sytuacji, gdy pracownik ma na utrzymaniu członków rodziny, chroniona przed egzekucją kwota (1920 zł) jest niewystarczająca do utrzymania rodziny. Ma to szczególne znaczenie w obecnej sytuacji, gdy część pracowników może utracić zatrudnienie lub mieć obniżone wynagrodzenie. Zgodnie z Tarczą 3.0 jeżeli z powodu podjętych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działań służących zapobieganiu zarażeniem wirusem SARS-CoV-2 pracownikowi zostało obniżone wynagrodzenie lub członek rodziny pracownika utracił źródło dochodu, kwoty określone w art. 871 § 1Kodeksu pracy ulegają zwiększeniu o 25% na każdego nieosiągającego dochodu członka rodziny, którego pracownik ten ma na utrzymaniu.
Tarcza 3.0 dodaje do kodeksu cywilnego przepis, zgodnie z którym umowa, w której osoba fizyczna zobowiązuje się do przeniesienia własności nieruchomości służącej zaspokojeniu jej potrzeb mieszkaniowych w celu zabezpieczenia roszczeń wynikających z tej lub innej umowy niezwiązanej bezpośrednio z działalnością gospodarczą jest nieważna, jeśli:
Przepis ma na celu ochronę osób fizycznych, gdyż niektórzy wierzyciele nadużywali konstrukcji przewłaszczenia na zabezpieczenie, zwłaszcza względem osób znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej. Zdarzało się, że pożyczki zabezpieczano nieruchomościami o wartości wielokrotnie przewyższającej wysokość wierzytelności, a zamiarem pożyczkodawcy było właśnie uzyskanie nieruchomości, a nie zabezpieczenie zwrotu długu.
Licytacji lokalu mieszkalnego lub nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkiem mieszkalnym, które służą zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych dłużnika, nie przeprowadza się w czasie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii oraz 90dni po jego zakończeniu. We wcześniejszych tarczach antykryzysowych wprowadzono zakaz przeprowadzania eksmisji podczas trwania epidemii. Zakaz licytacji nieruchomości dotyczy jednak wyłącznie tych nieruchomości, które służą zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby komornicy licytowali działki czy budynki, w których nikt nie mieszka.
Licytacja komornicza lokalu mieszkalnego odbywa się w sytuacji gdy wierzytelność nie jest mniejsza niż 1/20 wartości licytowanej nieruchomości.
W czasie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii oraz w okresie roku od ich odwołania:
Jeżeli w sprawie rozpoznawanej według przepisów Kodeksu postępowania cywilnego postępowanie dowodowe zostało przeprowadzone w całości, sąd może zamknąć rozprawę i wydać orzeczenie na posiedzeniu niejawnym po uprzednim odebraniu od stron lub uczestników postępowania stanowisk na piśmie.
Jeżeli w sprawie rozpoznawanej według przepisów Kodeksu postępowania cywilnego, w której apelację wniesiono przed dniem 7 listopada 2019 r., sąd drugiej instancji uzna, że przeprowadzenie rozprawy nie jest konieczne, może skierować sprawę na posiedzenie niejawne, chyba że strona wniesie o przeprowadzenie rozprawy lub wnosiła o przeprowadzenie niepodlegającego pominięciu dowodu z zeznań świadków lub przesłuchania stron.
Rozszerzono katalog spraw pilnych rozpatrywanych przez sądy.
Zniesiono regulacje przewidujące w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19 wstrzymanie rozpoczęcia lub zawieszenie biegu przewidzianych przepisami prawa administracyjnego terminów, w zakresie instytucji wskazanych w ustawie, oraz wstrzymanie rozpoczęcia lub zawieszenie biegu terminów procesowych i sądowych odnośnie wskazanych w ustawie postępowań i wprowadzono w to miejsce regulacje dotyczące zasad prowadzenia postępowania w sprawach rozpoznawanych według przepisów ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz zasad prowadzenia postępowania przez wojewódzkie sądy administracyjne i przez Naczelny Sąd Administracyjny.
Anna Zarzycka
Radca prawny