Obrót złotem na terenie Polski - przepisy i procedury

Obrót złotem na terenie Polski - przepisy i procedury

Obrót złotem występuje w gospodarce od wielu lat. Dotyczy on różnych dziedzin gospodarczych, m.in. występuje w jubilerstwie przy produkcji biżuterii, a także z uwagi na znaczną wartość tego kruszca może być przedmiotem różnego rodzaju inwestycji. Obrót złotem na terenie Rzeczypospolitej Polskiej jest regulowany przez przepisy prawa powszechnie obowiązującego w Polsce. W szczególności do obrotu złotem w Polsce odnosi się ustawa z dnia 1 kwietnia 2011 r. Prawo probiercze, która wskazuje warunki jakie muszą spełniać wyroby z metali szlachetnych, w tym złota, wprowadzane do obrotu na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Co więcej na podmioty zamierzające obracać złotem dewizowym został nałożony obowiązek rejestracji działalności kantorowej, który został określony w ustawie z dnia 27 lipca 2002 r. Prawo dewizowe. Powyższe regulacje uzupełnia ustawa podatkowa, a mianowicie ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, która wprowadza szczególny rodzaj złota, a mianowicie złoto inwestycyjne. Ustawa ta określa jakie czynności dokonywane przez podatnika, których przedmiotem jest złoto inwestycyjne, podlegają obniżeniu, odliczeniu podatku oraz zwolnieniu z podatku. 

W dalszej części artykułu zostaną przedstawione szczegółowe regulacje zawarte w powyższych ustawach dotyczące obrotu złotem.

Ustawa z dnia 1 kwietnia 2011 r. Prawo probiercze

Przedmiotowa ustawa swoim zakresem regulacji obejmuje m.in. zasady i warunki wprowadzania do obrotu wyrobów z metali szlachetnych oraz obrotu nimi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W rozumieniu ustawy do metali szlachetnych zalicza się platynę, pallad, złoto i srebro, a także metale z grupy platynowców: iryd, osm, rod i ruten występujące w stanie czystym albo w stopach z innymi metalami. Przedmiotowy akt prawny wprowadza również definicje wprowadzenia do obrotu, czyli udostępnienie, nieodpłatnie albo za opłatą, po raz pierwszy wyrobu z metalu szlachetnego w celu jego używania lub sprzedaży oraz samego obrotu, którym jest każdorazowe udostępnienie wprowadzonego do obrotu wyrobu z metalu szlachetnego w celu jego używania lub sprzedaży.

Wyroby z metali szlachetnych mogą być wprowadzone do obrotu oraz być przedmiotem obrotu jeśli spełniają co najmniej jeden z następujących warunków:

  1. są oznaczone:

- polskimi cechami probierczymi,

- cechami probierczymi, których obowiązek uznawania wynika z wiążących Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych,

- cechami probierczymi, na podstawie których dopuszczono wyroby z metali szlachetnych do obrotu w państwach członkowskich Unii Europejskiej, w państwach członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stronach umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub w Republice Turcji;

  1. posiadają świadectwo badania

Od spełnienia powyższych wymogów wyłączone zostały wyroby dawnego pochodzenia, narzędzia i aparaty lub ich części, służące do celów naukowych i przemysłowych, wyroby medyczne lub ich części, odznaczenia, ordery oraz odznaki honorowe, inkrustacje, monety, które są albo były znakami pieniężnymi stanowiącymi środek płatniczy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo w innych państwach, monety przeznaczone na cele kolekcjonerskie i takie, których sprzedaż prowadzi Narodowy Bank Polski chociażby stanowiły części składowe wyrobów z metali szlachetnych, a także surowce, półfabrykanty oraz złom. Ponadto wyłączone od obowiązku spełnienia wymogów oznaczenia lub posiadania świadectwa badania są takie wyroby, których masa części wykonanych ze stopów metali szlachetnych jest mniejsza niż 1 gram w przypadku stopów platyny i złota oraz 5 gram dla stopów srebra.

Wyrób z metalu szlachetnego będący przedmiotem obrotu musi posiadać więc specjalne oznaczenia, bądź świadectwo badania. Nadawane są one przez okręgowe urzędy probiercze. Do badania i oznaczenia cechą probierczą powinny zostać zgłoszone wyroby z metali szlachetnych:

  1. po wykonaniu podstawowych procesów produkcyjnych nadających im ostateczny kształt, aby umieszczone na nich znaki imienne i cechy probiercze nie uległy zniekształceniu lub zatarciu podczas obróbki końcowej;
  2. wraz ze wszystkimi częściami składowymi, z wyjątkiem wyrobów nowo wytworzonych, które mogą być zgłaszane bez kamieni;
  3. oczyszczone, posegregowane i nie splątane;
  4. nieuszkodzone, z wyjątkiem wyrobów dawnego pochodzenia;
  5. oznaczone znakiem imiennym - w przypadku wyrobów nowo wytworzonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Tak zgłoszone wyroby podlegają badaniu przeprowadzonemu przez właściwy organ administracji probierczej, który na jego podstawie określa zawartość metalu szlachetnego w wyrobie, stwierdza czy zawartość ta odpowiada obowiązującej próbie w drodze decyzji administracyjnej i w przypadku zgodności, potwierdza to umieszczając na wyrobie cechę probierczą, wydając świadectwo badania lub umieszczając znak „MET”.

Świadectwo badania wyrobu wydaje się w określonych prawem sytuacjach, a więc według przedmiotowej ustawy wydaje je się w przypadku:

  1. gdy wyrób nie może zostać oznaczony cechą probierczą bez jego uszkodzenia;
  2. gdy na wyrobie brak jest miejsca na umieszczenie cechy probierczej;
  3. gdy wyrób zawiera części z metali nieszlachetnych, których nie można odrębnie oznaczyć znakiem "MET", a ich użycie nie jest technicznie uzasadnione;
  4. przy wyrobach z metali szlachetnych wyłączonych z obowiązku posiadania oznaczeń lub świadectwa badania, z wyjątkiem wyrobów z metali szlachetnych o masie mniejszej, niż wskazana w ustawie.

Podmiot dokonujący obrotu wyrobami z metali szlachetnych ma obowiązek umieszczać uzyskane w wyniku badania cechy probiercze w formie graficznej na tych wyrobach w miejscu widocznym dla klientów.

Natomiast w przypadku, gdy podmiot wprowadza do obrotu wyroby z metali szlachetnych o masie mniejszej niż wskazuje ustawa, to jest on zobowiązany do zapewnienia zgodności prób tych wyrobów z próbami określonymi w przedmiotowej ustawie, przekazać informację o próbach tych wyrobów podmiotowi, któremu udostępnia wyroby w celu używania lub sprzedaży, oznaczyć wyroby znakiem imiennym, chyba że są one oznaczone cechami probierczymi, na podstawie których dopuszczono je do obrotu w państwach członkowskich Unii Europejskiej, w państwach członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) — stronach umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub w Republice Turcji, a także ma obowiązek umieścić na metce dołączonej do wyrobu informację o próbie oraz o masie części wykonanych z metalu szlachetnego.

Jak już wcześniej wspomniano wyroby z metali szlachetnych oznacza się także znakiem imiennym. Obowiązek jego posiadania ma:

  1. wytwórca wprowadzający do obrotu nowo wytworzone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wyroby z metali szlachetnych oraz
  2. podmiot wprowadzający do obrotu wyroby z metali szlachetnych o masie mniejszej, niż wskazana w ustawie, wytworzone poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

Powyższe podmioty mają także obowiązek zgłoszenia projektu graficznego znaku imiennego oraz jego rejestracji w rejestrze znaków imiennych, który prowadzony jest przez właściwego dyrektora okręgowego urzędu probierczego w systemie informatycznym.

Znak imienny rejestruje się poprzez złożenie wniosku do właściwego dyrektora okręgowego urzędu probierczego, który zawiera:

  1. oznaczenie podmiotu dokonującego zgłoszenia znaku imiennego;
  2. wskazanie adresu do doręczeń lub adresu, pod którym jest wykonywana działalność gospodarcza;
  3. projekt graficzny znaku imiennego;
  4. numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile taki numer posiadają;

Natomiast wytwórca wyrobów z metali szlachetnych nie wprowadzający do obrotu wytwarzanych wyrobów może także zgłosić projekt graficzny znaku imiennego do rejestru znaków imiennych. W tym celu we wniosku musi dodatkowo wskazać numer ewidencyjny Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL) lub numer innego dokumentu potwierdzającego tożsamość i obywatelstwo.

Przedmiotowa ustawa przewiduje także możliwość zastosowania sankcji w postaci grzywny. Kara taka nakładana jest w szczególności na podmiot, który wprowadza do obrotu lub dokonuje obrotu wyrobami, które nie spełniają określonych w ustawie wymagań. Karze podlega także ten, kto uniemożliwia lub utrudnia organom administracji probierczej wykonywane zadań w zakresie sprawowania nadzoru.

Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. Prawo dewizowe

W przedmiotowej ustawie ustawodawca stworzył regulacje odnoszące się do prowadzenia działalności kantorowej. Wedle definicji ustawowej jest ona regulowaną działalnością gospodarczą polegającą na kupnie i sprzedaży wartości dewizowych oraz pośrednictwie w ich kupnie i sprzedaży. W zakresie definicji wartości dewizowych mieści się także złoto dewizowe i platyna dewizowa, którymi wedle przedmiotowej ustawy jest złoto i platyna w stanie nieprzerobionym oraz w postaci sztab, monet bitych po 1850 r., a także półfabrykatów, z wyjątkiem stosowanych w technice dentystycznej; złotem dewizowym i platyną dewizową są również przedmioty ze złota i platyny zazwyczaj nie wytwarzane z tych kruszców.

Ustawa wskazuje także, kto może wykonywać przedmiotową działalność. Wskazuje się, że działalność kantorowa może być wykonywana przez:

  1. osobę fizyczną, która nie została prawomocnie skazana za przestępstwo skarbowe albo za przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub osobistej;
  2. osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, w której wspólnicy, którym powierzono prowadzenie spraw spółki, lub uprawnieni do reprezentacji spółki, lub członkowie organów zarządzających nie zostali prawomocnie skazani za przestępstwo, o którym mowa w pkt 1, lub umyślne przestępstwo skarbowe.

Określonym wyżej wymogiem niekaralności objęte zostały również osoby, które kierują wykonywaniem czynności związanych z prowadzeniem działalności kantorowej oraz jej beneficjenci rzeczywiści.  Wymaga się także, aby przedsiębiorca uzyskiwał oświadczenie o niekaralności wraz z upływem każdego roku działalności.

Natomiast oprócz wymogu niekaralności, wymaga się także, aby czynności, które są bezpośrednio związane z prowadzeniem działalności, były wykonywane przez osoby, które posiadają fachowe przygotowanie, za które uważa się:

  1. ukończenie kursu obejmującego prawne i praktyczne zagadnienia związane z prowadzeniem działalności kantorowej, udokumentowane świadectwem, lub
  2. pracę w banku, w okresie co najmniej rocznym, na stanowisku bezpośrednio związanym z obsługą transakcji walutowych, udokumentowaną świadectwem pracy, oraz znajomość przepisów ustawy regulujących działalność kantorową, potwierdzoną złożonym oświadczeniem.

Ponadto, od przedsiębiorcy prowadzącego działalność kantorową, wymaga się aby zapewnił:

  1. prowadzenie na bieżąco, w sposób trwały i ciągły oraz zgodny z przepisami, ewidencji wszystkich operacji powodujących zmianę stanu wartości dewizowych i waluty polskiej;
  2. prowadzenie, w godzinach działalności kantoru, ciągłego kupna i sprzedaży wartości dewizowych, będących przedmiotem obrotu;
  3. wydawanie, w sposób zgodny z przepisami, dowodów kupna i sprzedaży, imiennych lub na okaziciela, przy każdej umowie kupna lub sprzedaży wartości dewizowych, będących przedmiotem obrotu;
  4. lokal i jego wyposażenie spełniające warunki techniczne i organizacyjne niezbędne do bezpiecznego i prawidłowego wykonywania czynności bezpośrednio związanych z działalnością kantorową.

Zgodnie z ustawą działalność taka wymaga także wpisu do rejestru działalności kantorowych, który prowadzony jest przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego. Wpis w rejestrze przedsiębiorca uzyskuje poprzez złożenie pisemnego wniosku, który powinien zawierać:

  1. firmę przedsiębiorcy oraz jego siedzibę i adres albo adres zamieszkania;
  2. numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym, o ile przedsiębiorca taki numer posiada;
  3. numer identyfikacji podatkowej (NIP);
  4. siedziby oraz adresy jednostek, w których będzie wykonywana działalność kantorowa;
  5. oznaczenie zakresu działalności kantorowej wykonywanej przez przedsiębiorcę w poszczególnych jednostkach;
  6. podpis przedsiębiorcy oraz oznaczenie daty i miejsca składania wniosku.

Ponadto do wniosku dołącza się oświadczenie przedsiębiorcy o treści:

Oświadczam, że:

1) dane zawarte we wniosku o wpis do rejestru są kompletne i zgodne z prawdą;

2) znane mi są i spełniam szczególne warunki wykonywania działalności kantorowej określone w rozdziale 4 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. - Prawo dewizowe.

Oświadczam także, że posiadam aktualne zaświadczenia o niekaralności i dokumenty potwierdzające kwalifikacje wymagane przepisami ustawy, o której mowa w pkt 2.

Oświadczenie to powinno także zawierać firmę przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres albo adres zamieszkania, oznaczenie miejsca i datę złożenia oświadczenia oraz podpis osoby uprawnionej do reprezentowania przedsiębiorcy, ze wskazaniem imienia i nazwiska oraz pełnionej funkcji.

Wpisu dokonuje Prezes Narodowego Banku Polskiego w terminie 7 dni od dnia otrzymania wniosku wraz z oświadczeniem. Natomiast w sytuacji, kiedy termin ten nie został dochowany, a przy tym od czasu złożenia wniosku upłynęło 14 dni, przedsiębiorca może rozpocząć wykonywanie działalności. Natomiast w przypadku, gdy przedsiębiorca został wezwany do uzupełnienia wniosku, termin ten rozpoczyna bieg od dnia wpływu uzupełnienia wniosku.

Natomiast wykreślenie wpisu z rejestru jest dokonywane przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego na wniosek przedsiębiorcy, po uzyskaniu informacji z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności  Gospodarczej oraz Krajowego Rejestru Sądowego o wykreśleniu przedsiębiorcy. Ponadto wykreślenie z rejestru dokonywane jest w sytuacji kiedy została wydana decyzja o zakazie wykonywania działalności kantorowej przez przedsiębiorcę lub gdy zawieszona działalność nie została wznowiona, a upłynął już dwuletni termin dozwolonego zawieszenia działalności.

Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

Ustawa wprowadza dla podatników dokonujących czynności, których przedmiotem jest złoto, zwolnienia, obniżenia i odliczenia od podatku. Jednak, aby czynność taka kwalifikowała się do zastosowania określonej ulgi podatkowej jej przedmiotem musi być specjalny rodzaj złota, a więc złoto kwalifikowane. Jest to szczególny rodzaj złota, w zakresie którego mieści się:

  1. złoto w postaci sztabek lub płytek o próbie co najmniej 995 tysięcznych oraz złoto reprezentowane przez papiery wartościowe;
  2. złote monety, które spełniają łącznie następujące warunki:
  1. posiadają próbę co najmniej 900 tysięcznych,
  2. zostały wybite po roku 1800,
  3. są lub były obowiązującym środkiem płatniczym w kraju pochodzenia,
  4. są sprzedawane po cenie, która nie przekracza o więcej niż 80% wartości rynkowej złota zawartego w monecie.

Ustawa stanowi, że zwolnienie od podatku obejmuje dostawę, wewnątrzwspólnotowe nabycie i import złota inwestycyjnego, w tym również złota inwestycyjnego reprezentowanego przez certyfikaty na złoto asygnowane lub nieasygnowane, lub złota, którym prowadzony jest obrót na rachunkach złota, oraz w szczególności pożyczki w złocie i operacje typu swap w złocie, z którymi wiąże się prawo własności lub roszczenie w odniesieniu do złota inwestycyjnego, a także transakcje dotyczące złota inwestycyjnego związane z kontraktami typu futures i forward, powodujące przeniesienie prawa własności lub roszczenia w odniesieniu do złota inwestycyjnego. Przy czym zwolnienie obejmuje także usługi świadczone przez agentów działających w imieniu i na rzecz innych osób, które pośredniczą w dostawie złota inwestycyjnego dla swojego zleceniodawcy. Stworzono także możliwość rezygnacji z tego zwolnienia. Umożliwiono to podatnikowi, który wytwarza złoto inwestycyjne lub przetwarza złoto innego rodzaju na złoto inwestycyjne, a dostawa jest dokonywana dla innego podatnika. Możliwość rezygnacji dotyczy także podatnika, który w zakresie prowadzonego przedsiębiorstwa dokonuje dostawy złota w celach przemysłowych, a dostawa dotyczy złota inwestycyjnego i jest dokonywana dla innego podatnika. O rezygnacji ze zwolnienia należy zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym podatnik chce ze zwolnienia zrezygnować lub w sytuacji, kiedy zgłaszającym jest podatnik, który rozpoczyna wykonywanie czynności w ciągu roku podatkowego oświadczenie o rezygnacji należy złożyć przed dniem wykonania pierwszej  z tych czynności.

Obniżyć swój podatek należny o kwotę podatku naliczonego od nabycia:

  1. złota inwestycyjnego od podatnika, który zrezygnował ze zwolnienia z podatku,
  2. w tym również wewnątrzwspólnotowego, lub importu złota innego niż złoto inwestycyjne, jeśli jest ono następnie przekształcone w złoto inwestycyjne przez tego podatnika lub na jego rzecz
  3. usług polegających na zmianie postaci, masy lub próby złota, w tym złota inwestycyjnego

ma możliwość podatnik, który wykonuje czynności podlegające zwolnieniu z podatku.

Natomiast odliczenie od kwoty podatku należnego kwoty podatku naliczonego od nabycia, w tym również wewnątrzwspólnotowego, lub importu towarów lub usług, związanych z wytworzeniem lub przetworzeniem tego złota przysługuje podatnikowi zwolnionemu od podatku który wytwarza złoto inwestycyjne lub przetwarza złoto w złoto inwestycyjne

Ponadto ustawa zobowiązuje podatników dokonujących dostaw złota inwestycyjnego do prowadzenia ewidencji zawierającej dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności są to dane dotyczące:

  1. rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;
  2. kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;
  3. kontrahentów;
  4. dowodów sprzedaży i zakupów.

Co więcej ustawa wskazuje, że ewidencja ta powinna jeszcze zawierać dane dotyczące nabywcy, które umożliwiają jego identyfikację.

Podsumowanie

Przytoczone powyżej regulacje prawne określają obowiązki ciążące na podmiotach chcących uczestniczyć w obrocie złotem w Polsce. Przede wszystkim należy zwrócić szczególną uwagę na przedmiot obrotu, a więc wyroby ze złota. Przed wprowadzeniem takich wyrobów do obrotu należy je zgłosić do właściwego okręgowego urzędu probierczego w celu dokonania właściwego badania. Następnie taki wyrób musi zostać prawidłowo oznaczony poprzez nałożenie na niego znaku imiennego oraz oznaczenie właściwą cechą probierczą, bądź dołączenie świadectwa badania w sytuacji kiedy zostało ono wydane. Tylko tak oznaczone wyroby mogą stanowić przedmiot legalnego obrotu w Polsce.

Natomiast w przypadku, gdy prowadzona działalność związana jest ze sprzedażą i kupnem bądź pośredniczeniu w kupnie i sprzedaży złota dewizowego, podmiot wykonujący tę działalność musi uzyskać wpis do rejestru działalności kantorowej oraz spełniać wymogi zawarte w ustawie Prawo dewizowe, a w szczególności wymóg fachowości oraz niekaralności. Jest to niezbędne do legalnego prowadzenia działalności kantorowej w Polsce.

Również w zakresie podatkowym podatnik powinien zwrócić szczególną uwagę, iż wprowadzone ulgi podatkowe dotyczą tylko określonych w ustawie czynności, których przedmiotem może być złoto inwestycyjne, a więc takie, które zostało szczególnie scharakteryzowane w ustawie, a przy tym pamiętać o ewidencjonowaniu podatkowym działalności.

 

 

Michał Krakowiak

Prawnik